onsdag 3 december 2008

Gröna lappar

Efter att ha tillbringat mer än halva 90-talet i USA så åkte jag därifrån 1999 utan några planer på att åka tillbaka. Men idag landade jag i Philadelphia för några dagars möte. Och det känns så skumt. Allt är väldigt bekant, men samtidigt så annorlunda och lite fejkat så där...

Och så fnissade jag över de små gröna lapparna man fyller i och lämnar i tullen. Jag svarade plikttroget nej på följande:
- Are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities? (Vem avgör vad som är omoraliskt?)
- Are you an addict? (Beroende av vad? Jordnötter, pussar, email?)
- Are you bringing in animals such as snails? (Sniglar? Nej, inte just idag)
- Are you involved in espionage? (Men vänta, jag spionerar nog lite på grannarna ibland. Men bara liiite. Gills det då?)

Jag undrar vilken människosyn man har när man knåpar ihop sådana frågor. Frågor som ska skydda USA från terrorattacker, droghandel och hedningar . Och händer det ibland att någon svarar ja?

Och - vad händer med alla gröna lappar? Sitter det en Senior-Grön-Lapp-Supervisor i Pentagon och arkiverar dom i bokstavordning?

Over and out.

Inga kommentarer: